"Eh, ja just det, eller, vad är det?"


Unionen, htf, a-kassa?

Hm, ja just det.
Satt precis och pratade med Bea här på jobbet om just ovanstående saker och jag visste verkligen inte vad hon menade. Vet att kära mor och far har nämnt något om a-kassa till mig, men inte om facket m.m.
Så nu har jag varit inne och läst på diverse hemsidor, och jag tror jag har bestämt mig.
Jag ska gå med i facket, tror jag i alla fall. Det låter vuxet va? Det tycker jag.
Men när jag läst igenom allt så känns det ändå som det behövs, det är otroligt mycket grejer man inte tänker på, som när det verkligen kommer till kritan kommer spela galet stor roll...

Blev man informerad om allt sånt här innan man tog studenten?
Hur man ska gå till väga när man blir anställd på ett företag, eller olyckligt nog, får sparken från ett företag?
Mja, jag kan tyvärr inte komma ihåg det, eller jo, jag minns att vi pratade om facket, vilka olika det finns osv,  men inte hur man hade gått till om det hade hänt, eller det hade hänt osv.
Det har nog varit ganska så lärorik att få veta det.
Kanske ett förslag till regeringen?
Att utöka kunskapen inom arbetslivet och alla dess situationer.
Ja, det hade varit en bra idé.

Kommentarer
Postat av: Farah

Du kanske missa den samhällslektionen :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback