Fast, kom igen?

Det börjar spåra ut på riktigt i Malmö. Man är liksom tudelad gällande allt som händer där nere. Visst, gå och skjut varandra, så länge det inte drabbar oskyldiga människor, men samtidigt...
det är fortfarande människor som mister sitt liv. Människor som har en fru eller man, barn, en mamma och en pappa och andra nära och kära som älskar dem. 

Fem döda inom loppet av en och en halv månad. Det är sjukt och jävligt skrämmande.
Läs om händelsen idag, på aftonbladet.

En annan sak, som kanske är bisarrt, kalla det vad ni vill, men jag önskar jag vore polis i dagsläget. Stationerad i Malmö. Jag tänker inte gå in på varför av den enkla anledningen att jag inte ens riktigt kan förklara det för mig själv, men spänningen, upplevelserna, lärdomarna, arbetet m.m. Galen?

Kommentarer
Postat av: Linus

Maktlysten?

Postat av: Jojo

Har absolut ingenting med makt att göra :)

2012-01-04 @ 08:39:28
URL: http://jojooo.blogg.se/
Postat av: Linus

Aaah.. Så du kommer inte bli en sån polis som sprejar oskyldiga, obeväpnade demonstranter i ögonen med tårgas? Eller en sån polis som släpar med sig fulla ungdomar in i pikébussen för att sedan spöa dem med batongen och sedan släppa av dem i vildmarken? Eller en sån polis som stoppar folk på gatan för att de har dreads eller huva? Eller en sån polis som, bara för att de kan, jagar cyklister som råkar cykla på trottoaren? Listan kan göras lång. Trodde sen jag var liten att polisens jobb var att "upprätthålla ordningen", men ser om och om igen att det är de själva som står för kaoset.



Jag hoppas verkligen att du söker dig dit du vill av rätt anledningar, Jojo! Inte för att jag tror att du någonsin skulle skada en människa eller är maktlysten på något sätt.. Men du är människa. Med en pistol vid sidan och ett blått ljus som bländar alla ego kan skumma idéer krypa upp för nacken och in i skallen på vem som helst. GÅ INTE ÖVER TILL DEN MÖRKA SIDAN!

2012-01-05 @ 05:15:53
Postat av: Linus

En förklaring, kortare en förra sommarens kjolar, till mitt förra inlägg: Staten tror sig ha någon rätt över våra liv, anlitar poliser för att spana på oss, slänger oss i fängelse för brott utan offer, slänger oss i andra burar om vi inte tänker på "rätt" sätt, låter oss bo på gatan om vi inte kan anpassa oss. Polisen är deras sätt att tygla oss som om vi vore några pudlar på cirkus. Det finns ett annat ord för allt detta.. Ett ord som florerar fint i jämförelserna mellan öst och väst.. Ett ord vi inte tror är vår verklighet, men som är allas verklighet förutom fåglarnas: Förtryck.



TACK FÖR MIG. (Ring mig)

2012-01-05 @ 05:22:06
Postat av: Jojo

Du är en mycket klok man Linus, ingen tvekan om saken. Jag håller med dig i båda dina texter, lång som kort, men jag är stark nog att veta vad jag vill och hur jag ska behandla människor. Jag anser mig vara en god människokännare och det är något jag vill ta vara på. Men som sagt, du är klok Linus och jag ringer dig mer än gärna! :)

2012-01-05 @ 08:09:13
URL: http://jojooo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback